De nieuwste editie van onze Meetup sessies, op Woensdag 16 oktober 2019, vond deze keer plaats bij True in Amsterdam. True is specialist in managed hosting en managed digitale werkplekken en is één van de organisaties binnen het Broad Horizon portfolio waarvan Cmotions ook onderdeel is.

Deze keer zoomden we in op het gebruik van A.I. in media. Hiervoor hadden wij Margot Rozendaal (Manager CI) en Jurriaan Nagelkerke (Principal Consultant) uitgenodigd, die ons meenamen in de uitdagingen bij de toepassingen van A.I. bij De Persgroep Nederland (DPG Media). Tom van den Broek (Head of Product bij NOS) focuste zich in zijn sessie meer op de kansen die nieuwe technologie (denk aan VR & AR) voor de NOS biedt.

Iets meer dan 35 mensen hadden de perikelen rondom het boerenprotest getrotseerd en na een hapje en een drankje – en een korte introductie – konden we aftrappen met de sessie van DPG Media.

Margot en Jurriaan zijn uitgebreid ingegaan op de mogelijkheden die Topic Modeling biedt voor (vooral) de redacties van de titels die onder De Persgroep vallen. Met behulp van deze techniek zijn zij erin geslaagd om alle (online) artikelen over alle DPG merken te labellen met meerdere onderwerpen, zodat het voor voor de redacties mogelijk is inzicht te krijgen in het leesgedrag van bezoekers en hierop te anticiperen, terwijl de business hiermee segmentaties op basis van deze inzichten kan configureren om nieuws en andere (ook meer commerciële) content te personaliseren op de digitale kanalen. Waar Margot meer stilstond bij de business relevantie van dit project en uitlegde hoe zij met de stakeholders omging en hen meenam, vertelde Jurriaan vooral over de methode en technieken, valkuilen en oplossingen. Inmiddels is dit project vertaald naar een realtime oplossing die breed gedragen en toegepast wordt binnen de hele organisatie. Gezien het grote aantal vragen een aansprekend onderwerp!

Na een korte break was het de beurt aan Tom. Hij is als Head of Product bij NOS vooral verantwoordelijk voor de grote digitale platformen bij de NOS, waarbij de sites en apps de grootste traffic generators zijn en (dus) de hoogste prioriteit hebben. Daarnaast faciliteert hij met zijn team ook de digitale platforms die bij grote evenementen ingezet worden – veelal nieuws en sport gerelateerd. Tom begon met het schetsen van de rol, positie en werkwijze van zijn team en toonde vervolgens een aantal voorbeelden van nieuw ontwikkelde features o.b.v. topic modeling. Daarnaast benadrukte hij vooral de  mogelijkheden van nieuwe technologie als virtual & augmented reality, maar plaatste terecht kritische noten bij de toepassingen ervan. Bij de NOS wordt volop geëxperimenteerd met deze technologieën, waarbij de toepassing van prototypes een grotere uitdaging vormt dan het ontwikkelen zelf. Een erg aansprekend voorbeeld hiervan is de globe die het team tijdens één van de experimenten heeft ontwikkeld, waaraan in eerste instantie geen toepassing (en businessvraag) gekoppeld kon worden. Uiteindelijk is deze feature opgenomen in de app van het Jeugdjournaal, om kinderen een beter beeld en meer context te geven van het wereldnieuws en de landen waarin dit plaatsvindt. Net als in de eerste sessie kreeg Tom ook een groot aantal vragen op zich afgevuurd.

Na de tweede sessie was er nog uitgebreid gelegenheid om na te praten. Wij kijken – mede vanwege de positieve feedback van sprekers en deelnemers – terug op een wederom zeer geslaagde avond.

Ben jij geïnteresseerd in onze sessies, waarin we niet alleen stilstaan bij de mogelijkheden van A.I. en nieuwe technologie, maar ook de harde noten durven te kraken over alle fails en challenges die hierbij op je pad komen, meld je dan aan op ons platform: https://www.meetup.com/nl-NL/The-Analytics-Lab-Meetup/. Wil je meer weten over onze Meetups of specifieke onderwerpen die we hierin behandelen, neem dan contact met mij op.

this article is written by

Simon Bolhuis
s.bolhuis@cmotions.nl